A jóga autentikussága Magyarországon:
Bennetek is sokszor felmerülhettek az alábbi kérdések:
Hogyan jelenik meg az autentikusság a gyakorlásomban?
Milyen egy autentikus gyakorló?
Guru szerepe és hitelessége.
"A kapitalista működés hogyan alakítja a mai ember spiritualitását?"
"Az “ősi” jóga gyakorlat filozófia hogyan őrződik tovább ma, vagy hogyan nem, mit szükséges megtartani, és mit hátra hagyni, ki dönti ezt el és mitől marad autentikus?
"New age szellemiség, új vallási mozgalmak és a jóga szerepe"
Nagy vonalakban írtam csak kiindulási témákat, melyeket Endre elmélyülten kutatat és bontogat. Szívesen megosztaná veletek egy interaktív személyes fórumon keresztül.
Program:
-
9-10:15-ig Hatha jóga Dinával
-
10:30-tól előadás és beszélgetés Endrével az említett témákat érintve (természetesen kis szünetekkel)
-
13:15-től meditáció Dinával
Jelentkezés:
jogajelen@gmail.com
06-70-469-8687
Hozzájárulás: 15 000 Ft
Jóga: Téklesz Diána, JógaJelen Önfejlesztő tér alapító, Buddhista tanító
Elméleti előadó és egyben jóga gyakorló, Kovács Endre;
Itt olvashattok róla:
Doktoranduszként a magyarországi jógaközösségeket kutatom, főleg a “hitelesség” kérdéskörét, vagyis azt, hogy a különböző közösségek és jógázók számára mit jelent
hitelesnek lenni, ki a hiteles tanító vagy melyik csoport, közösség, irányzat számít számukra hitelesnek?
Az autenticitás, vagyis a hitelesség úgy tapasztaltam kulcskérdés a jógaközösségek, vagy más hindu alapú és/vagy buddhista közösségek számára.
Maga a hitelesség magával von rengeteg más kérdést, a különböző közösségek hivatkozhatnak történetiségükre, szentirataikra, tanítójuk, vagy tanítóik képességére (esetleg megvalósítására), illetve a jógát gyakorlók életmódjára is (hogyan viselkedik egy “jó” jógás?).
Ez alapján előadásomban ezeket a kérdésköröket is érinteném, az indiai vallástörténeten keresztül az indián kívüli vallás értelmezési félreértéseken át, néhol kritikusan érinteném az indiai eredetű vallások modernitáshoz való idomításának módjait és történetét is. A kritikus megközelítést természetesen magamra is alkalmazva próbálom megérteni és feltárni a jóga szerepét, az úgynevezett “spirituális, de nem vallásos” önmeghatározást, mellyel egyre több ember azonosul szerte a világon.
A témákat interaktívan, együtt gondolkodva tervezem feldolgozni, a konkrét válaszok és információk átadása helyett arra törekszem, hogy együtt fejtegessük a felmerülő problémaköröket, amelyhez az előadással csak a beszélgetés fő sodrását terelném.
A témához való viszonyom abból fakad, hogy buddhista családban felnőve folyamatos belső feszültséget éltem meg azzal kapcsolatban, hogy hogyan kell “jó” és “autentikus”
buddhistának lenni. Ennek különböző módon szerettem volna eleget tenni és nem értettem, hogy mi hiányzik, valami sosem tudott megfelelni az általam elképzelt buddhista eszményképnek. A társadalom tudományos vizsgálataim alapján jelenleg azon az állásponton vagyok, hogy a fogyasztói szokásokat követve éltem meg vallási identitásomat is, vagyis kielégíthetetlenül és folyamatosan fenntartottam egy állapotot, ahol az ember többet akar, különleges akar lenni (több beavatás, több tanítótól, minél gyorsabban minél előrébb jutni az ösvényen stb.), ritkább és “titkosabb” spirituális dolgok izgatják, melyeket mind birtokolni akar. Azt gondolom a modern ember spiritualitásának a problémája általánosságban az enyémhez hasonlóak.
Gondolkodjuk közösen és osszátok meg, ti hogy vagytok ezzel!